Neděle, 19 května, 2024
Home Rady a návody Benzín nebo elektřina to je oč tu běží

Benzín nebo elektřina to je oč tu běží

by adminvito

Skútr je skvělý dopravní prostředek, který své hlavní přednosti ukazuje především v městském provozu. Neznamená to ale, že by snad lidé nevyužívali skútry i jinde než ve městě. Skútr se totiž hodí i pro výlety nebo každodenní vyřizování v mimoměstských oblastech.

Jaký skútr ale vybrat? Na trhu dnes mezi sebou soupeří především klasické benzínové skútry a elektroskútry. Jak dopadá jejich srovnání?

Benzín nebo baterie?

Odlišný typ pohonu definuje i většinu výhod a nevýhod jednotlivých typů skútrů. Začneme nejdříve tím, v čem jsou lepší benzínové skútry. Tím hlavním parametrem je z tohoto pohledu dojezd.

Elektrické skútry se většinou musí spokojit s maximálním dojezdem, který se počítá na desítky kilometrů a elektroskútry schopné na jedno nabití zdolat vzdálenost blížící se sto kilometrům jsou spíše výjimkou, resp. jde o stroje té nejvyšší kategorie. Skútry se spalovacím motorem naopak nemají problém ani se vzdálenostmi okolo 200 km. 

Elektrické skútry ale umí vrátit úder. Jsou například velmi tiché, potěší řidiče s ekologickým smýšlením, a v neposlední řadě mají nezanedbatelně nižší náklady na provoz a údržbu. Pokud porovnáme náklady na ujetý kilometr, zjistíme, že elektroskútry je mají většinou někde na úrovni 20 až 30 haléřů, zatímco spalovací motor s objemem 50 ccm může jezdit při započítání ceny za olej za nějakých 1,20 až 1,50 Kč na kilometr. 

Porovnání provozních nákladů bude samozřejmě vždy záviset na mnoha faktorech jako je terén, hmotnost řidiče a nákladu, styl jízdy, ale i aktuální ceny benzínu a elektrické energie.

Obecně lze však říci, že elektroskútrje pro svého uživatele úspornější variantou např. značky Racceway. Pořizovací cena je většinou naopak nižší u skútrů se spalovacími motory. I v tomto případě ale cenu velmi výrazně ovlivňuje třída skútru, jeho výrobce apod.  

Řidičský průkaz a skútry

O skútry se velmi často zajímají lidé, kteří vlastní řidičský průkaz skupiny B, tedy řidičský průkaz na osobní automobily. Je to celkem logické, neboť tento průkaz nás opravňuje k řízení skútrů s maximálním objemem 125 ccm a výkonem nižším než 11 kW. Tyto parametry lze aplikovat i na řadu malých motocyklů, podmínkou je však automatická převodovka. 

Je však potřeba zmínit jednu speciální kategorii elektroskútrů, na kterou žádné řidičské oprávnění nepotřebujete. Elektrické skútry bez řidičáku jsou omezeny maximální rychlostí 25 km/h a maximálním výkonem 250 W. Malé elektrické skútry přitom zastanou hodně práce při cestách do zaměstnání, na nákupy nebo za zábavou.

Skútry bez řidičáku si přitom poradí i s lesními nebo polními cestami a jejich dojezd může být podle typu baterie třeba až 100 kilometrů. Kromě toho, že k jejich provozování není třeba řidičský průkaz, odpadá také povinná registrace vozidla. 

Závěr

Výčet výhod a nevýhod naznačuje, že zatímco skútry se spalovacím motorem jsou vhodnější pro cestování na větší vzdálenosti, do městského provozu se hodí spíše elektroskútry. Pro ty, kdo nevlastní řidičský průkaz, jsou potom ideální volbou malé elektrické skútry bez řidičáku s maximální rychlostí do 25 km/h pro jejichž řízení není žádné oprávnění potřeba. Najdete je např. zde na stránkách výrobce skútrů Racceway.

Další články autora

3 comments

Comments are closed.

Objektiv 24 je nezávislý magazín. Nepodléháme žádným politickým ani ekonomickým tlakům a naším cílem je informovat vás objektivně a pravdivě.

@ od roku 2008 – vytváříme weby a publikujeme Komerční články